sunnuntai 4. elokuuta 2013

Bloggare presenterar sig själv: Malin


Eftersom vi som anmält oss att aktivt blogga här på vår hemsida blivit ombedda att skriva en liten presentation om oss själva och områden vi kommer att skriva om, ska jag nu berätta en aning om mig själv.

Hade vid ansökningstid redan länge vetat att språk är det jag vill sysla med, framför allt tyska. Det skulle senare visa sig vara ett bra val för mig. Genast hösten efter mitt ABI-år i Karleby, norra Pampas, fann jag mig som germanist-gulis vid Helsingfors universitetet och kom liksom helt naturligt med i Umlaut ry:s verksamhet. Också det skulle visa sig vara lönsamt. Fick nämligen en väldigt bra start på studielivet, en fin gemenskap med likasinnade att dela den med och genast från början möjligheten att delta i föreningsverksamhet. Speciellt nämnvärt är ändå att jag för första gången i mitt liv fick testa på att bära mustasch, kom att ta mig till kära Otnäs samt uppleva andra extrema grejer, såsom världsmästerskapet i akademisk kyykkä, eller ”poppi” som underbara Wikipedia informerade mig om att det heter på svenska. Även om jag vid årsskiftet kom in på översättningslinjen ville jag fortfarande hålla mig också till germanisterna, och i vår kom jag med i styrelsen som evenemangsansvarig och tvåspråkighetsfunktionär, vilket innebär att jag är aktiv i planeringen och förverkligande av evenemang och ser till att alla medlemmar har samma språkliga rättigheter, oberoende av modersmålet. Det är en orsak till att jag skriver på svenska, mitt modersmål.
 
Det inkommande studieåret kommer mina blogginlägg ändå inte att handla om Umlauts verksamhet, utan mina funderingar och upplevelser som Erasmus-utbytesstuderande. Från och med oktober ska jag studera lingvistik vid Universität Potsdam och skriva om det här på bloggen mera eller mindre regelbundet. Ser verkligen fram emot det äventyr jag har framför mig, men samtidigt är det rätt vemodigt att lämna Helsingfors. Jag vill önska er alla en fin början på det nya studieåret och framför allt hälsa alla nya gulisar varmt välkomna!  Förresten , Maliiin heter jag.


Malin Nisula
Tapahtumavastaava & Kaksikielisyysvirkailija
Fuksi '12

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti