keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Maliin i Potsdam – Del 1

För en vecka sedan landade jag i Berlin. Det var först då jag förstod att jag faktiskt skulle flytta. Bakom mig hade jag en på många sätt tung sommar och nu en resa ända från Karleby ner till Helsingfors och via Stockholm till Tegel Flughafen. Jag var trött och plötsligt var jag alldeles omtumlad av känslor. Eftersom jag hade en hel massa olika informationstillfällen framför mig genast samma dag, var det tur att min buddy (tutor) väntade på mig vid flygfältet. Det blev redan då klart för mig att stereotyperna om tysk byråkrati faktiskt stämmer. Det tog heller inte länge förrän jag började uppskatta finska studerandebostäderna allt mer. Huset jag bor i ligger visserligen väldigt nära universitetet men hemtrevligt är det inte. Jag delar dusch, toalett och kök med hela fjärde våningen och mitt rum är stort, tomt och smutsigt. Första kvällen frågade jag mig själv om det verkligen var så lönsamt att åka hit och varför jag egentligen hade kommit.

Redan följande dag fick jag till all lycka svaret. Bara i Potsdam är vi ca. 200 Erasmus studeranden, alla i samma situation. Allihop är vi nyinflyttade och nyfikna, de flesta känner ingen från förut och alla vill lära känna varandra. Jag har redan fått många underbara vänner från runt om i Europa och ser verkligen fram emot alla de äventyr vi kommer att uppleva tillsammans! Det tyskan började också flyta på bättre förvånansvärt hastigt. Tröskeln att använda olika språk är inte så hög bland utbytesstuderanden, eftersom största delen har kommit hit just för att lära sig.

Nu har jag överlevt papperskriget, handlat på IKEA, skaffat internet och tyskt telefonnummer, valt mina kurser och hittat vägen till Berlin. Min första vecka här har varit mycket hektisk, fyllt med ny information, men också fest. Nästa vecka börjar studierna. Även om det skrämmer mig en aning, väntar jag ivrigt på mina kurser i olika former av lingvistik, men också italienska. 


Jag trivs alltså bra. Just nu önskar jag att det här året aldrig tog slut!

-----------------------------------

Lentokoneeni laskeutui Berliiniin reilu viikko sitten. Vasta silloin ymmärsin, että olin todella muuttamassa. Kesä oli ollut rankka, kuten myös matka Kokkolasta Helsinkiin ja Tukholman kautta Tegelin lentokentälle. Olin väsynyt ja kaikki tunteet nousivat pintaan. Onneksi tuutorini (buddy) oli minua lentokentällä vastassa, koska minun piti jo samana päivänä löytää useita eri infotilaisuuksia. Sain heti oppia, että stereotypiat saksalaisesta byrokratiasta kyllä pitävät paikkansa. Arvostan nyt myös suomalaisia opiskelija-asuntoja enemmän.  Asuntolan sijainti on täydellinen, kävelymatkan päässä yliopistolta, mutta kodikas se ei ole. Koko neljännelle kerrokselle on yhteiset suihkutilat ja keittiö ja huoneeni on iso, tyhjä ja likainen. Ensimmäisenä iltana kysyin itseltäni, oliko tässä nyt mitään järkeä ja miksi ylipäänsä olin tänne tullut.

Onneksi sain vastaukseni heti seuraavana päivänä. Jo pelkästään Potsdamissa meitä Erasmus vaihtareita on noin 200, kaikki samassa tilanteessa, yhtä uteliaita ja uusia täällä. Suurin osa ei ensin tuntenut ketään täältä ja haluavat tutustua toisiinsa. Olen jo saanut monta hyvää ystävää ympäri Eurooppaa, enkä malta odottaa kaikkia niitä seikkailuja, joita vielä tulemme yhdessä kokemaan! Saksakin alkoi yllättävän nopeasti sujua paremmin. Vaihtareiden kesken kynnys käyttää vieraita kieliä on ihanan matala, koska suurin osa on tullut tänne oppimaan.

Paperisota on nyt voitettu, IKEAssa shoppailtu, Internet ja saksalainen puhelinliittymä hankittu. Olen myös valinnut kurssini ja löytänyt tien Berliiniin. Ensimmäinen viikko täällä on ollut tosi hektinen, täynnä uutta informaatiota mutta myös juhlaa. Opinnot alkavat ensi viikolla. Vaikka minua vähän jännittääkin, odotan innolla lingvistiikkakurssejani, ja myös italian alkeita.

Viihdyn siis hyvin täällä. Kunpa tämä vuosi ei loppuisi koskaan!

Liebe Grüße,
Maliin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti